Teleworking in the public service: bibliographical review to verify the advantages and disadvantages of this work mode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6433.2023.005.0003

Keywords:

Public administration, Telework, Tecnologic innovation, Productivity

Abstract

Driven by advances in information and communication technologies (ICTs), telework emerges as a viable alternative in order to achieve greater productivity and efficiency in public administration. Thus, this bibliographic study aimed to verify the advantages and disadvantages of this type of work in the Brazilian public service. Of an exploratory nature, the research adopted the qualitative approach of the data obtained in the literature review carried out on scientific articles published in Brazil. The results showed advantages and disadvantages in the adoption of telework in the public service, among the advantages can be highlighted: increase in productivity, reduction of costs for the administration and for the servers, better quality of life of the teleworker, greater conviviality with the family, reduction of of stress due to greater comfort, among others. The disadvantages pointed out in the studies are related to the feeling of excessive belonging to the institution and the limitation of socialization, interaction and integration with co-workers. It is concluded with the results of the research that there is a need for adjustments, both by public institutions and servers, with regard to the alignment of organizational and personal interests. Given the relevance of this topic for the Brazilian public administration, the importance of studies that deal with the insertion of teleworking in the public service is highlighted in order to implement new organizational strategies to maximize results in the provision of services to society.

Author Biographies

Euceir Henrique Roos, Universidade Federal de Rondônia

Possui graduação em Ciências Contábeis pela Universidade Federal de Rondônia (2007), cursou Especialização em Contabilidade Tributária - FACIMED (2007), MBA em Gestão de Instituições Públicas - IFRO (2020), Mestrando em Administração Pública - PROFIAP/UNIR. Já atuou como Auditor de Controle Externo do Tribunal de Contas do Estado de Rondônia - TCERO e atualmente é Auditor Fiscal de Tributos Estaduais - Secretaria de Estado de Finanças de Rondônia - SEFIN. Tem experiência na área de Administração Pública, com ênfase em Ciências Contábeis. 

Rosália Maria Passos da Silva, Universidade Federal de Rondônia

Possui graduação em Estatística pela Universidade Federal do Ceará (1976), mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999) e doutorado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é comissionado - Secretaria Municipal de Planejamento, Orçamento e Gestão, professor auxiliar da Universidade Federal de Rondônia e professor adjunto da Universidade Federal de Rondônia. Tem experiência na área de demografia, com ênfase em demografia, atuando principalmente nos seguintes temas: administração pública, processo decisório, sistemas de informação como apoio à decisão, gestão, e estratégia.

Published

2024-01-24